ام آر آی مجاری صفراوی چیست؟ | سونوگرافی پستان اصفهان

ام آر آی مجاری صفراوی چیست؟

ام آر آی مجاری صفراوی (MRCP) نوع خاصی از تصویر برداری تشدید مغناطیسی است که برای بررسی کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی به کار می­رود. در این نوع ام آر آی،‌ بدون تزریق ماده حاجب عمل تصویربرداری انجام می­شود. علاوه براین هیچ وسیله­ای وارد بدن نمی شود. ام آر آی‌ مجاری صفراوی در صورتی که با بروزترین و پیشرفته ترین دستگاه ها انجام شود،‌ تصاویری با بهترین کیفیت و بالاترین دقت بدست می دهد که دقیق ترین جواب را به پزشک می دهد و به او در تشخیص بیماری کمک می کند.

ام آر آی مجاری صفراوی چیست؟ | سونوگرافی پستان اصفهان

کاربرد ام آر آی مجاری صفراوی

ام آر آی مجاری بهترین و کم ضررترین روش برای بررسی کیسه صفرا و مجاری می باشد. در این نوع ام آر آی احتمال وجود تومور در مجاری مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین با استفاده از این نوع تصویربرداری می توان التهاب های مربوط به کیسه صفرا و مجاری را بررسی کرد. وجود یا عدم وجود سنگ در صفرا و مجاری و علت انسداد مجاری از دیگر موارد کاربرد تصویربرداری ام آر آی مجاری است. ام آر آی مجاری همچنین می تواند در تشخیص بیماری های کیستیک مجاری صفراوی روش دقیق تری باشد.

ام‌آرآی(MRI) چیست ؟

«ام‌آرآی (MRI)» یا « تصویربرداری تشدید مغناطیسی» (Magnetic Resonance Imaging) یک روش تصویربرداری پزشکی است که در آن از یک میدان مغناطیسی به همراه امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از اعضای بدن استفاده می‌شود.

طرز کار ام آر آی چیست؟

دستگاه ام‌. آر. آی یک محفظه استوانه‌‌ای بزرگی است که به وسیله آهن‌ربا احاطه شده‌اند. وقتی بیمار در داخل دستگاه ام‌آرآی دراز می‌کشد، میدان مغناطیسی موقتا مولکول‌های آب را در بدن هم‌تراز می‌کند. امواج رادیویی نیز باعث می‌شود که این اتم‌های هم‌تراز سیگنال‌های ضعیفی تولید کنند که برای ایجاد تصاویر ام‌آرآی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه ام‌آرآی همچنین می‌تواند تصاویر سه‌بعدی نیز ایجاد کند که از زوایای مختلفی قابل‌مشاهده است.

 


جهت مشاهده‌ی صفحه‌ی اینستاگرام سونوگرافی و رادیولوژی سرو کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

موارد ضروری برای الاستوگرافی کبد

چه کسانی نباید سونوگرافی واژینال انجام دهند؟

نوبت دهی اینترنتی دکتر نینا زاهدی نژاد

تفسیر نتایج سونوگرافی تیروئید

سونوگرافی پستان چیست؟

Leave a Comment